نگاه ناخواسته و مکرر به نامحرم
|
سوال :
|
باتوجه به
حرمت شرعي نگاه به نامحرم و وضعيت نامناسب حجاب و پوشش ،حكم نگاههايي كه ناخواسته
وبه صورت مكرر، بدون ريبه انجام مي پذيرد چيست؟
|
جواب : |
به اندازۀ ممکن بايد از نگاه به آنها
اجتناب کند.
|
|
|
وجوب رعايت قوانين مجتمع مسکوني
|
سوال :
|
در برخي مجتمعهاي مسکونی، عدهای از ساکنين حق شارژ ماهیانه که شامل آب، گاز و برق به صورت مشترک می باشد را با تأخیر طولانی پرداخت می نمایند يا ساير مقررات مجتمع را مراعات نمي کنند و از اين بابت خساراتي به ساير سکنين وارد مي شود. لطفاً بفرمائید اين رفتار از نظر شرعی چه حکمي دارد؟
|
جواب : |
تخلّف از قوانین مجتمعهاي مسکونی حرام است و ضمان آور هم می باشد. |
|
|
انتشار مطالب مربوط به حريم خصوصي افراد
|
سوال :
|
اخيراً سايتهائي اقدام به انتشار مطالبي در خصوص حوزه شخصي و حريم خصوصي افراد ميكنند. صرف نظر از مطالبي كه از سوي اين سايتها اعلام ميشود، حكم انتشار چنين مطالبي از ديد شرع مقدّس چيست؟
|
جواب : |
انتشار هر مطلبي كه مربوط به امور شخصي و حريم خصوصي افراد است، به هر نحوي حرام، و گناه آن بسيار بزرگ است. |
|
|
فشار به بدهکار جهت اداي قرض
|
سوال :
|
آيا فشار قانوني به بدهكار در حالي كه نداشته باشد دين خود را پرداخت نمايد، آزار مؤمن محسوب ميشود؟
|
جواب : |
بلي، آزار است و بايد صبر كند چنانچه قرآن فرموده است:«وَ انْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظرَةٌ الي مَيْسَرَةٍ». (بقره280/) |
|
|
مصاديق آزار و اذيت
|
سوال :
|
در مورد اذيت و آزار مؤمن بفرماييد:
الف) آيا مطلق تضييع حقوق اجتماعي ديگران از قبيل بلند كردن بيش از حدّ صداي راديو در محيطهاي عمومي، خارج از نوبت كاري انجام دادن مثل نان گرفتن بدون نوبت، عدم رعايت حقوق ديگران بخصوص عابر پياده هنگام رانندگي، و امور ديگر از اين قبيل، مصداق آزار مؤمن و حرام است؟
ب) بعضي كارهاي اجتماعي است كه گرچه قانوني باشد امّا موجب آزار ديگران است از قبيل ساختن بناهاي بلند و مشرف به منزل همسايه بخصوص باز كردن پنجره به سوي منزل آنها، حفر چاه فاضلاب نزديك چاه آب شرب همسايه و از اين قبيل، آيا اين امور صدق آزار مؤمن ميكند و حرام ميباشد؟
ج) آيا ميتوان گفت كليه اموري كه بنحوي به آزار جامعه مسلمين ميانجامد از قبيل آلوده كردن محيط و بهداشت جامعه بخصوص هواي شهرهاي بزرگ، و يا سهل انگاري در آنها نظير عدم تعمير به موقع موتور اتومبيل و ايجاد سر و صدا و دود در خيابانها، همگي مصداق آزار مؤمن و حرام است؟
|
جواب : |
كليه اينها كه نظير آن هم زياد است يا از باب اذيت به ديگران حرام است نظير بلند كردن صداي راديو و بلندگو كه مزاحم ديگران است و يا خود گناه است از باب تصرّف در حقوق ديگران نظير غصب جاي ديگران در مسجد و پارك و مانند آنها. |
|
|
عرق جنب از حرام و حلال
|
سوال :
|
عرق جنب از حرام و عرق جنب از حلال يعني چه؟ اگر دختر يا پسري خود ارضائي و استمناء كند جزو كدام يك از موارد فوق حساب ميشود؟ آيا گناهش كبيره است يا صغيره؟
|
جواب : |
جواب ـ اگر كسي از راه حلال جنب شود و عرق كند به آن عرق جنب از حلال ميگويند ــ(و اين مورد)ــ جنب از حرام است و گناه آن اگر تكرار كند كبيره است. |
|
|
لذت از خود
|
سوال :
|
آيا لذّت بردن از خود، بدون خروج مني گناه كبيره است؟
|
جواب : |
حرام است. |
|
|
تراشيدن ريش
|
سوال :
|
تراشيدن صورت در چه صورتي حرام است؟ و آيا حدّ شرعي در كوتاه كردن محاسن وجود دارد يا خير؟
|
جواب : |
تراشيدن ريش حرام است و حدّ شرعي آن حدّ متعارف است. |
|
|
خط ريش
|
سوال :
|
آرايشگران مرد به هنگام اصلاح موي سر، با تيغ روي صورت را كمي ميتراشند (به اصطلاح خطّ ريش ميگذارند) آيا اين عمل جايز است يا خير؟ حرمت آن چگونه است؟
|
جواب : |
اگر از ريش باشد حرام است و اگر از عوارض باشد اشكال ندارد. |
|
|
تراشيدن زوائد ريش
|
سوال :
|
تراشيدن موي صورت و گلو و گونه با تيغ يا ماشينهاي برقي چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
تراشيدن ريش و لو در گونه حرام است ولي تراشيدن زوائد ريش و لو در گونه و زير گلو اشكال ندارد. |
|
|
نوعي از خيانت
|
سوال :
|
آيا وارونه جلوه دادن حقايق و معارف ديني، و دين خدا را بر خلاف آنچه هست ارائه دادن، خيانت محسوب ميشود؟ آيا در اين مسأله، عمد و نيّت شرط است؟
|
جواب : |
خيانت است، خيانت بزرگي هم هست ولي اگر مقصّر نباشد معاقب نيست. |
|
|
1 |